Eminem - Careful What You Wish For [Türkçe Çeviri] (Açıklamalı) - Eminem Turkey | Eminem Hakkında Haberler, Çeviriler, Videolar

Breaking

4 Mayıs 2014

Eminem - Careful What You Wish For [Türkçe Çeviri] (Açıklamalı)


Bu şarkı... Bu şarkı her dinlediğimde beni kötü bir ruh haline sokan, bazı şeyleri sorgulamamı sağlayan, hayata bakış açımı değiştiren bir şarkı. Bu şarkı benim her şeyim ya. Ben bayılıyorum bu şarkıya. Eminem'in tüm hayat öyküsünü, özellikle bağımlılık zamanını kısa bir şarkıya, sadece 2 verse'e, nasıl harika bir şekilde sığdırdığını gösteren muazzam bir şarkı. Girişteki Intro'da söylenen şeyler, şarkının girişi, ve 2. verse'ün sonlarına doğru ki sert sözler... Bu şarkı albümdeki bonus şarkıydı. Yani albümün klasik versiyonunda yoktu. Eminem bu şarkının çok yayılmasını istemedi belki de. Gerçekleri, berbat hayatını anlattığı bu şarkıyı herkes bilsin istemedi. Çok fazla yayılmadı bu şarkı, underrated olarak (hakkı yendi, hak ettiği ilgiyi görmedi) kaldı. Ancak bu şarkı adamın lirikal anlamda belki de hayatında yazdığı en iyi şarkılardan biri. Kesinlikle fazlasıyla duygusal. Bu kadar önemli bir şarkıyı olabildiğince dikkatli bir şekilde çevirdim ve uzun uzadıya açıkladım. Şarkının açıklamaları neredeyse şarkıdan uzun oldu. Bu yazıyı okuduğunuzda sadece bir çeviri değil, Eminem'in hayatıyla ve bazı şarkılarıyla ilgili pek çok şeyi de öğrenmiş olacaksınız.

*1, *2 diye giden numaralar çevirinin sonunda o cümleye/kelimeye özel açıklama olduğunu gösterir. Açıklamaları mutlaka ama mutlaka okuyun. Bir kez okuyun, her dinlediğinizde şarkıyı anlarsınız kafanızda bir şeyler oluşur. Bu çok önemli, çeviriyi anlamak için açıklamaları üşenmeyin okuyun.

Çeviri ve Açıklamalar: Emin Demircan (twitter.com/NomadCRY)



Careful What You Wish For



[Intro]

"Flash haberler, uyku ilacı bağımlılığını kabul etmesinden sonra, Detroitli rapper Eminem rehabilitasyona girmek zorunda kaldığı için biletleri kısa sürede tükenen Avrupa Turu'nu iptal etti, gelişmeleri aktaracağız."

"Shady Records tayfasından Obie Trice, başka bir sürücü tarafından rastgele açılan ateşte,
kafasına isabet eden kurşuna rağmen kurtulmuş gibi." *1

"Bu esnada Eminem ile ilgili söylentiler... bir türlü durulmayan inişli çıkışlı karmaşık ilişkisi..."

"Bu Eminem'in tur otobüsü kazasını da kapsıyor...." *2

"Olayın gerçekleşmesinden saatler sonra öğrendiğimize göre, rapçi Proof ölümcül şekilde vuruldu."

'Shady Aftermath Record sanatçısı...'

"Eminem'in uzun zamandır ve en iyi arkadaşı ve D12 adlı rap grubunun üyesi..."

"D12 bugün tekrardan haberlere dönüyor..."

"Bu dinsel bir sorun mu, inzivaya mı çekilmek istiyor, ya da gerçekten son muydu? Söylentiler ve spekülasyonlar Eminem'in etrafını girdap gibi sarmalamış. Dinlenmek için ısrar ediyor. Ama şimdi herkes onun emekliye ayrılacağına inanıyor, hepimizi soru işaretleriyle bırakıyor. "The Real Slim Shady" lütfen ayağa kalkar mısın?"

[Verse 1]

İşte oldu, işte dilediğim şey oldu
Fakat bu hayal ettiğim şey değildi, bu şöhret hapis hayatı gibi
Bu boktan şeyin farklı olmasını ummuştum
Ama işler değişti, onun esintisini aldığım an
Onu içime çekmeye başladım, onu kokladım, burnuma çektim                            
Ve bu benim kokainim oldu, bırakamıyordum                                                         *3
Ben bu şöhret denen şeyden sadece azıcık istiyordum ama 
Bu şey beni bir canavara dönüştürdü 
İki yüzlü bir yalancı oldum, konser sonrası konser
Uyku haplarını tırmıklıyorum, yeşili (parayı) sarıyorum *4      
Bir dikiş makinası gibi bu oyuna set çekiyorum
Ama özgürlüğümü kaybediyordum, gidecek ve görülecek
Hiçbir yer yoktu benim için, ben kendim oldum *5
Seni ya sevdiler ya da nefret ettiler bunun arası yok
Her eleştirmen albümlerime üç ardından üç yıldız veriyordu 
Yıllar sonra, albümleri yeniden değerlendirdiler
Ve Slim Shady LP'ye en iyisi
Marshall Mathers LP'ye klasik (başyapıt)
The Eminem Show'a da fantastik dediler                                                                *6
Ama Encore onlarla eş kalitede değildi
Sanırım yeterince zaman geçmemişti
Bir kaç yıl sonra bu şey Illmatic olacak
Ve sekiz yıl sonra, ben hala aynı kalitedeyim *7
Boşanmış, tekrardan evlenmiş, bir suçlu, bir baba bir uyku hapı bağımlısı *8
Ve bu sefer bu dediklerim gerçek, kendimi "The Incredible Hulk" Gibi hissediyorum
Belim kırılsa da yürüyebiliyorum

[Nakarat]

Bu yüzden ne dilediğine dikkat et, çünkü dilediğin şey belki de senin olur
Ve eğer elde edersen, onunla ne yapacağını bilemeyebilirsin
Çünkü sana on katı kadar daha kötüsü geri dönebilir

Dedim ki

[Nakarat]

[Verse 2]

Her gün bazı sebepler yüzünden benim için dua ettiğini söyleyen
Bir fanımdan mektup almıştım, bu aklımda oldukça sağlam bir yer edindi
Çünkü aldığım her mektubu okumuyorum *9
Ama bir şeyler bana o mektubu açmamı söylemişti
Seni tanımadıkları halde neden birisi senin için dua eder ki?
Ben ünlü değilken benim için dua etmemiştin *10
Ve ben ilk şarkılarımı yazarken geçmişimi düşünüyordum
Sadece şu an olduğum yere erişmek için, en azından sana bunu zaten söylemiştim
Bu ritimlerde tonlarca kafiye var
Ettiğiniz dualar için teşekkür ederim ama Tanrı zaten benim yanımda 
Bu resmen cehenneme ufaktan kapak atmak gibi oldu değil mi?             *11
Sadece farklı bir perspektiften bakıyorum olaya
Dostum, çocuk taşaklara bakıyordu, ve bu kelime (taşak), bu boktan durumu 
Nasıl açıklayacağıma dair düşündüğüm tek kelimeydi
İçine doğan bir his gibi bu, devam et şimdi, sonra da kısa kes
Sadece ne dilediğini dikkatli izle çünkü bu boktan şeylere sahibim

[Nakarat]

Bu yüzden ne dilediğine dikkat et, çünkü dilediğin şey belki de senin olur
Ve eğer elde edersen, onunla ne yapacağını bilemeyebilirsin
Çünkü sana on katı kadar daha kötüsü geri dönebilir

Dedim ki

[Nakarat]



Açıklamalar


*1: Obie Trice 31 Aralık 2005'te Detroit'de başından vurulmuştu ama adam yaşıyor bir İbrahim Tatlıses vakası. Demek ki neymiş öldürmeyen Allah öldürmüyor. İman edin pezevenkler.

*2: Bir cenabetlik vakası daha. 14 Temmuz 2005'te Eminem'i konsere götüren tur otobüsünün şoförü gusül abdestini almadığı için kaza yapıyor. İçinde Alchemist ve Stat Quo'nun da olduğu birkaç kişi ve Eminem hafif yaralanıyor.

*3: Güzel kelime oyunu. Şöhretten bahsediyor. Şöhretin büyüsüne kapıldı ve onun kendisini bir canavara dönüştürmesine izin verdi. Şöhret Eminem'in kokaini oldu. Eminem bir dünya starı olmak istemiyordu. Biraz ünlü olsa yeterdi. Ama yeteneği ten rengiyle birleşince bir ikon haline geldi. Eminem bunu istememişti.

*4: Harika bir kelime oyunu tamlaması. Sözlerin ingilizcesinde dough kelimesi yani oyun hamuru kelimesi geçiyor. Ama dough kelimesinin argodaki anlamı bağımlılık. Burada uyku haplarından bahsetmiş Eminem. Yeşili sarıyorum derken de parayı sarıyor, uyku haplarını uyuşturucu niyetine paraya sarıyor. 

*5: The Way I Am şarkısına atıfta bulunuyor. Eminem "The Way I Am" şarkısında plak şirketinin kendisi üstünde yaptığı baskılardan, yönlendirmelerden bahsediyor. Bir bıkkınlık şarkısı. Şarkıda ben kimsenin baskılarına boyun eğmedim nasıl şarkı yapmak istediysem öyle yaptım, kendim oldum diyor.

*6: Albümler ilk çıktığında genelde ortalama puanlar alırlar. Yıllar sonra bazı albümler duruma göre tekrardan değerlendirilir ve daha yüksek puanlar alırlar. Yıllanmış şarap gibi. Bir şeyin değeri eskidikçe anlaşılır. Eminem'in albümlerine de böyle oldu. Yıllar geçti ve çoğu eleştirmen 3 verdikleri SSLP'ye Eminem'in en iyi işi dediler, MMLP'yi bir başyapıt ilan ettiler, The Eminem Show'a kusursuz damgası yapıştırdılar. Ancak Encore, Eminem'in düşüşünün başlangıcıydı. Çoğu kişiye göre de Eminem bu albümden sonra bir düşüş grafiği çizdi. Eminem de şarkıda bunu kabul ettiğini söylüyor.

Ancak sonraki cümlede Eminem "..yeterince zaman geçmemişti." demekte. Sonrasında ise birkaç yıl sonra Encore albümünün de yeniden değerlendirileceği ve yine eski albümleri gibi bir başyapıt olacağını tahmin ediyor. Illmatic, efsane rapper Nas'ın bir albümüdür. Illmatic, rap tarihinin en iyi albümlerinde biri olarak kabul edilir. Bir klasiktir. 2Pac dahil Herkesin ilham kaynağıdır. Encore'un da gelecekte Illmatic kalitesinde bir yere geleceğini düşünmüş o zamanlar.

Ancak öyle olmadı. Encore yıllar geçmesine rağmen kaliteli bir albüm olamadı. Eminem'in en kötü 2 stüdyo albümünden biri olarak kaldı. Ve Eminem de bunu kabul etti, dediği şey olmadı. Talkin' 2 Myself şarkısı olsun, Not Afraid şarkısı olsun, birkaç şarkısında daha Encore albümünün kötü olduğunu kabul etti Eminem. Kısacası tahmin ettiği şey olmadı.

*7: Bir hata daha. Eminem 8 yıl sonra bile (The Eminem Show albümünden 8 yıl sonra, yani Relapse zamanı) mükemmel olduğunu söylüyor. Ancak Relapse iyi bir albüm değildi. Ve Eminem'in çoğu şarkısında sürekli kötü, boktan, çöp şeklinde nitelendirdiği albüm Relapse albümüdür. Encore'un kötü olduğundan bir iki şarkıda bahseder ama Relapse'in kötü olduğunu sürekli söyler. Kendisi de kötü olduğunun farkında zaten. Kısacası yine hatalı bir şey söylemiş oldu. Kendi seviyesine göre düşünürsek kesinlikle aynı kalitesini koruyamadı bu albümde.

*8: Eminem bir cümlede hayatını özetlemiş ve burası benim en çok ilgimi çeken yer. Bayılıyorum bu kısma. 

Evlenmiş: The Slim Shady LP

Boşanmış: The Marshall Mathers LP

Tekrardan evlenmiş: 2006'da.

Bir suçlu: Eminem, bir otoparkta Kim ile bir erkeğin öpüştüğünü yakaladı ve Kim ile öpüşen Guerrera isimli domuzu vurmaya/saldırmaya çalışmıştı. Guerrera adlı herif Eminem'in kendisine ateş ettiğini ama merminin gelmediğini söyledi. Eminem bu iddiayı kabul etmedi ona saldırdığını kabul etti ama silahının olmadığını söyledi. Ve 3 Temmuz 2000'de tutuklandı. Eminem bu adamdan iki şarkı ve bir skit'de bahsediyor. The Eminem Show albümündeki The Kiss adlı skit'te bu olayı canlandırıyor. Eminem mahkemde silahla saldırdığını kabul etmese de The Kiss'de olayı canlandırırken silah var. Ancak skit'te silahın dolu olmadığını anlıyoruz arkadaşıyla aralarındaki konuşmadan. Burada bir çelişki var.

The Kiss'in sonrasında başlayan Soldier şarkısında olaydan söz ediyor ve "Pistol whipping motherfucking bouncer, 6'2" sözünde bu olaya gönderme yapıyor ve yine silahla saldırdığını söylüyor. Mahkemede dediğinin tersini yani. Soldier'dan sonra gelen Say Goodbye Hollywood şarkısında ise olayın anlatımını sonlandırıyor. Ayrıca Sing for the Moment şarkısında da bu olaydan bahsediyor Eminem. Hatırlayın: "You’re full of shit too Guerrera, that was a fist that hit you.” Bu olayla ilgili tüm şarkılar The Eminem Show albümünde yer almakta.


Bir baba: Encore zamanları

Uyku hapı bağımlısı: Encore'dan Relapse'e kadar olan dönem

*9: Çok bariz bir gönderme var Stan şarkısına. Anlamamak mümkün değil zaten. Adam açık açık söylüyor aldığım her mektubu okumuyorum kardeşim diyor.

*10: Eminem'in isyanı. Ben ünlü değilken dua etmiyordunuz şimdi mi dua ediyorsunuz diyor. Adam haklı. Bu konudan sıkça bahseder şarkılarında Eminem. 

*11: Bugüne kadar bilerekten hiçbir yazıda illuminati ile ilgili bir şeye değinmedim, ama bu sefer çok bariz bir şey var ortada, ve açıklamak istiyorum. Illuminati denen örgüte inanıp inanmamanız beni alakadar etmez eğer inanmıyorsanız okumayın, saçma sapan tweetler mention lar atıp asabımı bozmayın kimse kırılmasın. 

Şimdi  mantıklı bir şekilde yaklaşırsak olaya burada Tanrı'dan kasıt illuminati (şeytan). Şöyle düşünelim bir de, bu cümleden sonraki cümleye bakalım. Bu resmen cehenneme ufaktan kapak atmak gibi oldu değil mi?  Tanrı onun yanındaysa neden cehenneme kapak atsın? 25 To Life şarkısını hatırlayın. "Too late for the other side." Öbür taraf için çok geç.   "Öbür taraf için artık çok geç, ben cehennemliğim". My Darling şarkısında ettiği itiraflar, ruhunu şeytana (illuminati) satması, 25 To Life şarkısında dediği şeyler, hepsi birbiriyle bağlantılı şeyler bunların. İşte aynı mantık, "Onlar benim yanımda, cehenneme kapak atmış oldum."  
İki cümleyi beraber okuyunca çok bariz anlaşılıyor demek istediği. Belki de albümdeki en önemli nokta bu.




Çeviri ve Açıklamalar: Emin Demircan  

Kişisel hesaplarım

twitter.com/EminemTurkeyBlg (Blog Twitter adresi. Mutlaka takip edin.)
twitter.com/plzcek (Mert gardaşınızın hesabı.)










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder